parenting cu blandete

“While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about” – Angela Schmindt

Am murit si m-am descoperit pe mine insami

on February 26, 2017

am-murit-si-m-am-descoperit-pe-mine-insami_1_fullsize.jpg

Bun venit la Cartea saptamanii, o rubrica in care imi propun sa scriu cateva idei despre cartile pe care le citesc, fie ca sunt carti pentru copii, carti pentru parinti, despre cresterea si educarea copiilor, carti de dezvoltare personala, sau, pur si simplu, carti care-mi starnesc interesul si cu care ma intersectez in drumul meu.

Descrierile cartilor nu se doresc in nici un caz a fi recenzii, ci mai degraba veti regasi fragmente sau aspecte care mi-au placut sau pe care nu le-am agreat. Nu voi incerca sa suprind tot ce e mai important sau ce poate parea altora semnificativ, ma voi limita la ce-mi atrage mie atentia. Da, prezentarile vor fi subiective, lungi sau scurte, in functie de inspiratia pe care mi-o vor da cartile, dar nu numai. Imi doresc sa le postez in week-end, cand fiecare mai gaseste ragazul necesar pentru o lectura mai lunga (daca ma lungesc prea tare, cum am obiceiul, va rog sa ma atentionati *:) happy)

M-as bucura sa gasesc recomandari de carti si din partea voastra si sper ca aceste prezentari ale mele sa va fie pe plac si sa va fie de folos!

Astazi scriu despre o carte care nu are legatura cu copiii (poate cel mult cu copilul interior), o carte pe care am citit-o rapid, pentru ca m-a captivat de la primele capitole. Este vorba despre “Am murit si m-am descoperit pe mine insami” de Anita Moorjani, o carte despre a fi tu insuti, despre iubire neconditionata a sinelui, despre miracole, despre a doua sansa si bucuria de a trai viata, dar si despre temeri, angoase, bariere pe care ni le stabilim singuri, autosabotaj si inca multe altele!

Prima parte a cartii m-a absorbit cu descrierea copilariei autoarei, traita in Hong Kong, intr-o lume in care se intersecteaza mai multe culturi, in care se ciocnesc chiar diferite religii si obiceiuri culturale cu precepte fundamental opuse. Anita Moorjani provine dintr-o familie hindusa, conservatoare, care a crescut-o conform traditiei, cu rugaciuni si mantre inchinate zeitatilor Krishna, Lakshmi, Shiva, Ganesha. Dar traind intr-o metropola populata in principal de chinezi, a luat contact foarte devreme si cu aceasta cultura, prin intermediul doicii sale, care era considerata ca facand parte din familie si cu care Anita vorbea in dialectal cantonez. Scoala urmata de scriitoare a fost o scoala britanica, astfel fiind expusa si culturii occidentale.

In primele capitole aflam detalii despre viata din Hong Kong, despre diferite festivaluri specifice chinezilor, dar si despre cele indiene. Mi-a facut placere sa patrund intr-o lume diferita de a noastra, m-am deconectat citind descrierile acestui univers inedit si plin de culoare. Pe de alta parte, ne este dezvaluit si conflictul interior al Anitei, care invatand la o scoala britanica, a aflat de la colegii sai ca ar trebui sa se conformeze ritualurilor catolice pentru a ajunge in rai. Diferentele religioase si-au pus amprenta asupra copilului Anita, lasand niste urme adanci in sufletul sau, zbuciumat de intrebari legate de calea corecta.

Apoi autoarea ne introduce in anii ei de tinerete, care au fost marcati de incercarile parintilor de a o convinge sa accepte o casatorie aranjata, asa cum se obisnuieste in cultura hindusa. Din nou, incercari de armonizare a convingerilor sale cu cele ale familiei, care avea alte asteptari de la ea, incercari de integrare in comunitatea indiana, insa fara succes. In cele din urma, reuseste sa-si gaseasca sufletul pereche alaturi de care e fericita, pana cand primeste diagnosticul de cancer, boala ce a mistuit-o timp de patru ani, ducand-o in apropierea mortii.

Insa acest lucru s-a dovedit a fi o experienta catartica, ce a eliberat-o de trecutul sau, a facut-o sa inteleaga cauzele bolii sale, dar mai ales a inteles ca puterea de a se vindeca este in interiorul sau. Aceasta revelatie a determinat-o sa se intoarca inapoi, dupa cum spune autoarea: “ Am avut de ales intre a ma intoarce ..sau nu. Am decis sa ma intorc cand am inteles ca raiul este o stare existentiala, nu un loc.” Cand a iesit din coma, si-a revenit intr-un ritm uimitor, sfidand toate analizele medicale si toata stiinta medicilor care nu puteau sa-si explice rezultatele atat de diferite intre cele 2 momente: cel al internarii in spital, intr-o stare precara, aproape fata in fata cu finalul obstesc si cel al revenirii, dupa experienta avuta in apropierea mortii.

Intalnirea cu viata de dincolo este descrisa intr-un mod care pe mine m-a facut sa vibrez speranta, desi pana acum nu m-am gandit prea serios la acest capitol, presupunand cumva ca este ceva foarte indepartat. Dar cred ca nu m-am gandit si dintr-un fel de teama, care probabil apare la majoritatea oamenilor care se gandesc serios la asta sau care se considera ca fiind in apropierea acestui moment. Insa dupa ce citesti cartea, devii mai increzator ca aceasta experienta poate fi una luminoasa, plina de iubire, de noi sensuri ce ti se vor descoperi.

Anita descrie cum s-a simtit cand si-a revenit si ce a inteles in urma acestei experiente. Am extras cateva fragmente care mi-au placut: “ Pe scurt, priveam lumea prin ochii unui nou-nascut. Ma simteam de parca m-as fi nascut ca adult (…) Constatam ca oamenii si-au pierdut capacitatea de a vedea magia vietii. Niciunul nu-mi impartasea fascinatia in fata naturii… si a vietii insesi. Pareau foarte prinsi in rutina lor si erau focalizati exclusiv asupra urmatorului lucru pe care il aveau de facut. Exact asa fusesesm si eu inainte d experienta in apropierea mortii. Oamenii sunt atat de prinsi in ceea ce fac incat uita sa traiasca momentul prezent.” Mai spune ea: “ Inainte lumea exterioara mi se parea reala, silindu-ma sa ma adaptez ei. Datorita acestei perspective, imi ofeream puterea lumii exterioare, lasand-o sa imi controleze comportamentul, starile de spirit si modul de a gandi. In acea vreme nu imi consideram reale reactiile emotionale si sentimentele, caci acestea nu erau tangibile. La urma urmei, erau simple reactii subiective la evenimentele reale ale lumii exterioare. Datorita acestui tipar, ma simteam o victima a circumstantelor exterioare, si nu creatoarea propriei mele vieti. Chiar si boala de care am suferit mi se parea un eveniment exterior care s-a abatut pe neasteptate asupra mea, fara nicio contributie personala.”

Am selectat mai jos cateva din conceptiile sale despre viata care s-au conturat dupa experienta in apropierea mortii. Anita, despre iubirea de sine si urmarea propriei cai:

“Cu aceasta ocazie, am inteles ca nu voi putea gasi vreodata adevarata bucurie si fericire decat iubindu-ma pe mine insami, interiorizandu-ma, urmandu-mi inima si facand numai lucrurile care imi plac cu adevarat. Am descoperit astfel ca atunci cand mi se pare ca m-am ratacit si ca nu imi mai gasesc directia in viata, adevarata semnificatie a acestei stari este ca am uitat de mine insami, ca nu mai sunt conectata la esenta mea si la menirea pe care am venit sa o indeplinesc in aceasta lume. Acest lucru tinde sa se intample ori de cate ori nu imi mai ascult vocea interioara si cand imi cedez puterea lumii exterioare, cum ar fi reclamele TV, ziarele, marile companii de medicamente, opiniile celorlalti oameni, convingerile culturale si sociale, etc.”

Pe masura ce scriu, imi dau seama ca sunt prea multe idei interesante pe care as vrea sa le impartasesc aici. Iar cea mai buna varianta mi se sa pare sa le redau intocmai cum sunt in carte (le-am facut poze*:) happy)

Despre frica si aprobarea pe care o cautam la ceilalti:

pag-184-185-anita-moorjani-copy-2

Despre a fi iubire:

pag-194-195-anita-moorjani-copy

Despre gandurile negative:

pag-221-anita-moorjani

Despre focusul pe ce lipseste:

pag-226-anita-moorjani

Sper sa va intrige putin cartea si sa-i dati o sansa. S-ar putea sa va puna pe ganduri si chiar sa simtiti cumva, in sinea voastra, ca lucrurile pot fi asa cum le proiecteaza autoarea in paginile cartii. Desigur, va trebui sa va eliberati de unele preconceptii si sa fiti deschisi la un altfel de mesaj. Spor la citit!

 

Leave a Reply

