parenting cu blandete

“While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about” – Angela Schmindt

De ce prefera mamele sa aiba fete si tatii vor baieti (confesiune de mama de baieti)

on February 12, 2017

 

boys-vs-girls

Image courtesy of sattva at freedigitalphotos.net

Cred ca mi-am dorit sa am o fetita de cand ma stiu, de cand eram eu una. Asa ca, la aflarea vestii ca sunt insarcinata, am pregatit lista cu nume de fete. La primul copil nu aveam preferinte legate de sexul copilului. Acum, in schimb, trebuie sa recunosc ca inima mea batea mai tare la gandul ca as avea o fetita. Apoi, la controlul care mi-a confirmat ce banuiam, am zis ca poate totusi e o greseala si am tot intrebat la urmatoarele controale daca nu s-a schimbat ceva in privinta asta. Dar se pare ca e sigur, voi fi mama de baieti.

Am cautat sa inteleg de ce mi-am dorit atat de mult sa am si o fetita si iata ce am gasit la un studiu facut pe genunchi, adica la un google search pe tema asta, a preferintei mamelor de a avea fete si a tatilor de a avea baieti.

Rezultatele unui studiu publicat in revista Open Anthropology au surprins chiar cercetatorii de la Queens University din Ontario, Canada, deoarece acestia nu se asteptau sa fie atat de evidenta o preferinta pentru genul urmasilor in randul respondentilor. Se pare ca a fost mai mult decat evident ca viitorii tati prefera sa aiba baieti, iar mamele tanjesc dupa fete. Au fost intervievati mai mult de 2.000 de studenti, dar si personal al universitatii, care au raspuns la urmatoarele intrebari:

  • Ce gen ati prefera sa aiba primul vostru copil?
  •  Daca ar fi sa aveti mai mult de un copil, ati prefera majoritatea sa fie de sex masculin sau feminin?
  • Daca ar fi sa aveti un singur copil, ce gen ati prefera sa fie?

In articolul mentionat se arata ca preferinta tatilor pentru baieti este destul de usor de explicat in termeni de evolutie. Barbatii au o sansa mai mare de a perpetua genele familiei, putand avea mult mai multi copii decat ar putea avea vreodata o femeie. Insa preferinta femeilor pentru fiice este mai nuantata. Poate este o dorinta materna de a impartasi peste ani experienta unei sarcini, sau poate ca femeile subscriu la o viziune in care legatura emotionala dintre mama si fiica este mai puternica.

O alta explicatie consta in aceea ca oamenii ar avea o dorinta intrinseca de a lasa ceva in urma lor, dupa cum arata co-autorul studiului Lonnie Aasrssen. El spune: “Rezultatele noastre arata ca barbatii isi imagineaza ca vor realiza acest lucru prin intermediul fiilor lor, in timp ce femeile considera ca pot realiza ceva prin fiicele lor.” As mai adauga eu, daca imi este permis, ca avem tendinta de a proiecta asupra copiilor nostri visele noastre neimplinite, de aici si aceasta inclinatie spre un gen sau altul.

Alte explicatii posibile pentru preferinta mamelor de avea fete se refera la dorinta femeilor de a reproduce relatia frumoasa pe care o au cu propriile lor mame sau dimpotriva, aceea de a creea o relatie apropiata, calda, cu fiicele lor, pentru cazul in care o astfel de relatie le-a lipsit cand aveau nevoie de ea.

Dar si mai interesant este un studiu aparut in Journal of Family Issues care arata ca mamele de baieti au experiente conjugale mai fericite decat mamele care au si fete si baieti. (ei na!) Se mai mentioneaza in articol ca rata divorturilor este mai mica in randul cuplurilor care au baieti. Cercetatorii tind sa fie de acord ca probabilitatea redusa de divort vine, partial, din rolul mai activ al tatilor in cresterea copiilor lor (barbatii vor sa joace fotbal cu fiii lor, sa aiba activitati, sa le spunem, mai “masculine” – jocuri cu sabii, pistoale, masinute). Pentru unii barbati, preferinta pentru fii are de-a face si cu perpetuarea numelui de familie. Desigur, se arata totusi ca rata divorturilor are de-a face mai degraba cu numarul copiilor si calitatea relatiei dintre soti, decat cu genul copiilor.

O alta explicatie pentru care mamele, de data aceasta prefera fetele, este aceea ca ele isi imagineaza ca vor avea o relatie mai stransa cu acestea, care nu va fi afectata peste ani de sosirea unui ginere, la fel cum ar fi de aparitia unei nurori.

Revenind la ceea ce simt eu, pot spune ca m-am obisnuit cu gandul de avea inca un baiat, dar spre rusinea mea, de multe ori cand sunt intrebata ce va fi bebele, spun ca e baiat pe un ton care nu arata neaparat incantare. Desigur, rectific repede tonalitatea, spunand ca important e sa fie sanatos si asta si cred. Doar ca cel mai probabil al treilea copil nu-l vom mai face, deci speranta de a avea si o fetita pe care s-o imbrac in rochite, e ca o frunza vestejita in bataia vantului.

Mai demult cand auzeam de mame care nu reactioneaza prea bine la aflarea vestii ca si al doilea copil este baietel, cred ca aveam tendinta de a le judeca. Ma simt vinovata ca imi trec astfel de ganduri prin minte si stiu ca cel mai important este sa fim bine; altele sunt mai importante decat rochitele sau coditele. Si cand ma uit la Darius si vad cat e de adorabil, cat de mult imi lumineaza zilele, realizez ca nu are relevanta ca e de gen feminin sau masculin pentru ca, un copil e tot un copil. Pentru mine un copil inseamna zambete, energie, veselie, speranta, raze de soare, tandrete, caldura, fericire pura…

Imi dau seama ca n-am apucat sa ma gandesc prea serios la asta, sa-mi recunosc mie ceea ce tocmai am recunoscut in randurile de mai sus (public de data asta – poate am nevoie de o spovedanie*:) fericit). Negarea gandurilor care n-ar trebui gandite (acelea ca mi-am dorit foarte mult o fata) m-a sabotat, m-a facut sa nici nu constientizez suficient ca, de fapt, important e ca voi fi mama din nou, mama de bebe, de copil minunat si pur, fara sa mai conteze catusi de putin ca nu va fi fata. Asa ca e foarte important sa (ne) recunoastem ce gandim, sa lasam la o parte criticile si sa cautam sa intelegem de ce gandim asa. In cazul meu, e vorba si de o teama, aceea ca mai incolo n-o sa mai stiu cum sa relationez cu baietii mei, aceea ca poate nu-i voi intelege cand vor fi mai mari la fel de bine cum as intelege ce simte si traieste o fata. Dar daca ma gandesc bine, sunt sigura ca asta va veni de la sine, iar acolo unde o sa simt ca am probleme, ma voi documenta, voi face cumva sa ajung la sufletul lor si voi sti ce sa le spun.

O alta ”problema” este legata de jucariile pe care si le vor dori cand vor mai creste, adica pistoale, tancuri si tot felul de eroi sau mai bine zis, personaje cu care eu nu rezonez, gen monstri. Dar aici cred ca intervine rolul nostru de parinti care putem sau nu sa le cultivam latura “razboinica”. In loc de asta, cred ca trebuie sa le cultivam inteligenta emotionala, invatandu-i valori pe care generatiile anterioare nu puneau accent, dimpotriva, incercau sa le cultive doar genului feminin. Aici intervine teama de a nu creste un baiat care sa fie prea diferit de ceilalti, in sensul de a nu fi considerat prea moale, insa totusi sper ca tot mai multe mame sunt constiente de schimbarile prin care trecem ca si societate si isi vor creste baietii lasandu-i sa fie sensibili, invatandu-i sa fie in acelasi timp independenti, asta insemnand, printre altele, sa stie sa gateasca, cultivandu-le dragostea pentru frumos, pentru citit. Nu stiu daca imi vor iesi toate astea, dar stiu ca voi incerca si va fi o provocare interesanta, poate chiar mai profunda decat cu o fetita.

In final, inca ceva mai vreau sa spun: pana acum mi-a placut sa fiu mama de baiat, pentru ca asa cum am aratat si mai sus, Darius e printisorul meu adorat si nu am simtit nevoia de a avea o fata in locul lui. Probabil ca certitudinea de a ramane forever doar mama de baiat a scos la iveala un vis de pe vremea cand ma jucam cu papusile, dar asta nu inseamna ca experienta de mom’s boy e mai putin placuta. Voi reveni peste ceva vreme, dupa ce se va naste si puiul celalalt si atunci voi impartasi din practica vietii de mama de 2 baieti, care sigur va fi peste asteptarile mele *:) fericit.

 

 

 

 

Leave a Reply

