parenting cu blandete

“While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about” – Angela Schmindt

Caravana Montessori

on June 8, 2016

MontessoriCu bucurie am participat acum cateva zile la cele 2 ateliere Montessori, organizate de Crestem Liber Montessori Sibiu. Asteptam de mult un seminar pe aceasta tema pentru ca voiam sa inteleg mai bine, de la persoane autorizate cum putem sa ne crestem copiii cat mai armonios, ghidandu-ne dupa nevoile copilului si oferindu-le sprijinul nostru prin actiuni  care sa nu le ingradeasca dezvoltarea naturala, ci sa ii determine sa gandeasca singuri, sa le acorde sansa de a trai liber. Usor de zis, mai greu de facut, avand in vedere mostenirea cu care venim fiecare, si aici ma refer la modul diferit in care se facea educatia pe vremea noastra. De aceea, simt eu nevoia sa acumulez informatii si ma tot preocup de modalitati efciente de crestere a copilului, atelierele de genul acesta fiind o sursa potrivita pentru a-mi deschide orizontul mai mult.

Legat de metoda Montessori (daca o pot numi metoda educationala, ceea ce e impropriu spus, deoarece Montessori inseamna, de fapt, un stil de viata), trebuie sa spun ca nu sunt vreo initiata in acest domeniu, cunostintele mele pana la aceste ateliere fiind limitate la cateva articole citite pe diverse bloguri, la cateva filmulete vizionate cu copii care merg la gradinite Montessori si care m-au impresionat cu abilitatile lor si la lucrarea Copilul fiinta divina, dar neinteleasa, ce poate fi gasita aici, pe scribd. A, da! Si mai am niste carti cu activitati, adica niste cartonase cu animale, fructe, legume (un pachet intreg care contine mai multe seturi cu diverse teme) de la editura Gama, care il ajuta pe copil sa invete, sa numeasca imaginile de pe cartonase.

De asta spun ca m-am bucurat de acest eveniment, care a structurat informatiile in asa fel incat acum am niste idei clare despre transformarile prin care trece copilul in functie de varsta la care se afla si inteleg mai bine cum functioneaza mintea sa.

Una din ideile care mi-au placut cel mai mult este aceea ca rolul adultului este sa il ajute pe copil sa puna in functiune potentialul si energia cu care s-a nascut. Acest deziderat se poate atinge prin libertatea care se ofera copilului, care este lasat sa exploreze, intre anumite limite, desigur.

Stadiile de dezvoltare prin care trece copilul au fost clar delimitate, aratandu-se ce este specific fiecaruia. Bineinteles ca am retinut caracteristicile etapei prin care trece acum baietelul meu, respectiv etapa 0-3 ani. Citisem si inainte despre importanta ordinii pentru  aceasta categorie de varsta, dar cred ca acum am realizat cat de mare e aceasta nevoie.

Un alt lucru minunat, de care ma conving si eu vazandu-l pe D. cum stapaneste tot mai multe cuvinte si notiuni, se refera la mintea absorbanta a copilului intre 0-6 ani. Copiii inregistreaza tot in acest interval de varsta, mintea lor fiind asemenea unui aparat foto, care surprinde toate detaliile. Pe lista de carti de citit, am mai adaugat una, chiar “Mintea absorbanta” se numeste, a Mariei Montessori. De la eveniment am achizitionat cartea “Copilul in familie”, care se citeste usor si rapid. Voi reveni, probabil cu detalii. Si mai urmeaza “Educatie si pace”. Sa vad cand reusesc sa le citesc pe toate, ca mai sunt unele la rand, care asteapta linistite pe noptiera de ceva vreme…

Intorcandu-ma la atelier, as vrea sa mai adaug ca am apreciat cea de-a doua parte, care ne-a prezentat cateva modalitati concrete de abordare a copiilor. In primul rand a fost subliniata importanta pregatirii mediului in care se desfasoara activitatea, apoi s-a discutat despre conectarea cu copilul atat de necesara inainte de a incepe orice actiune.

Tonul vocii, cadenta in exprimare, starea de calm pe care o transmitem (sau nu) copilului, toare contribuie la realizarea scopului activitatii.

Mai este nevoie sa gandim pasii ce vor urma, adica sa ne pregatim si noi, anticipand etapele, impartind clar, pe secvente cat mai scurte tot ceea ce ne-am propus sa facem. Prezentarea activitatii are si ea un rol semnificativ, introducand copilul in atmosfera jocului/a povestii/a gatitului,etc.

Foarte pe scurt, cu asta am ramas de la cele 2 ateliere. Mi-a placut evenimentul, totul s-a desfasurat intr-o atmosfera calda, iar speakerii au punctat foarte clar notiunile de baza si scopul pe care trebuie sa-l avem in minte atunci cand actionam. La mai multe evenimente de acest gen! *:) happy

In incheiere, cateva citate pline de intelepciune de la Maria Montessori, care sunt balsam pentru suflet:

“O testare a corectitudinii unei proceduri educationale consta in fericirea copilului”

“Orice lucru prezentat copiilor nostri trebuie sa fie frumos si clar.”

“Sa nu-i educam pe copiii nostri pentru lumea de azi. Aceasta lume nu va mai exista cand ei vor fi mari si nimic nu ne permite sa stim cum va fi lumea lor. Atunci sa-i invatam sa se adapteze.”

“Copilul trebuie sa stea in tot locul nemiscat, sa nu se atinga de nimic, pentru ca nimic nu este al lui, totul este proprietatea adultului: tabu pentru copil.”

“Adultul crede ca el ar fi plasmuitorul copilului, fauritorul vietii lui sufletesti; crede ca poate savarsi din exterior o opera creatoare, dand stimuli, directive si sugestii spre a dezvolta in copil inteligenta, sentiment si vointa.”

 

Advertisements

One response to “Caravana Montessori

  1. Andreea Calin says:

    in limba romana mai sunt carti ale Marie Montessori: Secretul Copilarie, Mintea absorbanat, Descoperirea copilului si recomand ca fie citie in aceasta ordine.

    Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: