parenting cu blandete

“While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about” – Angela Schmindt

Nisip kinetic la 1 an si 8 luni

on January 11, 2016

DSC03023Am inceput sa citesc despre nisipul kinetic cand am vazut cat de mult ii place lui D. joaca in nisipul de afara. De cate ori ieseam din casa, ajungeam invariabil si la locul lui magic, de unde nu mai vroia sa plece. Eu am mai incercat sa-i propun si alte activitati de prin parc, care erau mai atragatoare pentru alti copii de varsta lui, dar el nu se dadea dus de la groapa cu nisip.

Stiu acum (stiam oarecum si atunci) ca nu e recomandat sa-l iei de la o activitate ce-i place, mai ales ca nu-i dauna in vreun fel, dar imi doream sa experimenteze mai mult si din celelalte optiuni… Doamne, acum ca citesc tot mai mult despre metoda Montessori, imi dau seama ca unele lucruri le-am facut gresit, desi aveam intentii bune. Copilul trebuie lasat sa exploreze singur, parintele fiindu-i ghid, fara sa intervina prea mult, directionandu-l cat mai delicat spre activitatile ce starnesc interesul sau. Dar asta e alta discutie, care merita un articol dedicat (va urma in curand). Sa revenim la nisipul cu pricina. *:) happy

Cum am vazut cat de mult timp petrece la locul preferat si realizand ca in sezonul rece n-o sa mai putem sta asa mult pe-afara, m-am gandit sa-i aduc nisipul in casa. Si am tot citit despre cat de minunat este nisipul kinetic, cum nu se imprastie el deloc, cum nu se lipeste decat de el insusi, cum ii ajuta pe copii sa-si dezvolte abilitatile de motricitate fina, si cate si mai-cate.*:) happy Am devenit extrem de curioasa, abia am asteptat sa-l incercam si noi, asa ca am decis sa-i facem cadou de Mos Craciun celebrul nisip, desi stiam ca e recomandat copiilor peste 3 ani, dar m-am gandit ca nu e genul de jucarie pe care sa n-o poata folosi pentru ca i-ar lipsi abilitatile sau cunostintele pentru a o manevra. E doar nisip! Asa cum afara se joaca cu succes cu el si il face foarte fericit, asa o va face si in casa. Deci am sarit peste recomandarea producatorilor.

Acum insa inteleg totusi de ce acest nisip este totusi indicat de la o alta varsta. Nisipul in sine e chiar grozav, imi place si mie, si lui D., chiar si oaspetilor prezenti la livrarea cadoului (mosul deghizat si alti prieteni) le-a placut. Dar, exista un “dar”, of course, e bine sa ai alte asteptari cand il achizitionezi pentru un toddler. Mai intai, sa explic cam ce asteptari aveam noi, parintii dornici sa-i oferim copilului o experienta de neuitat cu nisipul cel minunat. Partea asta e cam cu minusurile pe care noi le-am gasit, raportat la varsta copilasului nostru. In a doua parte, vreau s-arat si partile bune, avantajele pe care le are joaca cu acest tip de nisip.

Cum am citit ca nu se imprastie sau ca nu murdareste, ma gandeam ca nu prea o sa am ce strange dupa ce terminam joaca.

Apoi mai stiam ca nu se lipeste de maini, ceea ce e adevarat partial.

Si mai speram sa-i capteze interesul ore-n sir, cu atat mai mult cu cat stiam ca afara se cam intampla asta. Se pare ca un copil asa mic se plictiseste indoor de orice activitate destul de repede. Cu alte cuvinte, ne imaginam ca o sa fie o activitate de la care n-o sa-l mai putem opri si pe care o s-o ceara zi de zi.

DSC03028Si acum uite cum a fost in realitate. Dupa ce am asteptat cateva zile ca sa deschidem cutia (il achizitionasem inainte de Craciun cu cateva zile, dar pana cand mosul  in persoana a facut “livrarea”, nu ne-am atins de el, desi my husb a avut vreo 2 tentative s-o faca – nu mai putea de curiozitate, mai ceva ca un copil mic*:) happy), in ajunul Craciunului am avut si noi bucuria sa vedem minunea sfarmicioasa pe masa din living. Pana sa ne dumirim noi bine, D. a si inceput sa arunce cu el pe jos, sa atinga cu manutele pline de nisip canapeaua*:) happy. Eu spuneam relaxata ca il vom strange usor si ca nu se lipeste decat de el insusi.

Dar nu stiu din ce motiv, de manutele lui D. se lipeste destul de tare. Cred ca le are putin mai transpirate, mai umede si din cauza asta (nisipul nu trebuie udat sau atins cu apa; daca totusi se intampla asta, se lasa la uscat si e totul ok). Iar cand a inceput sa se scuture de el (ne vazuse pe noi cum facem), numa’ bine ca l-a imprastiat mai tare. De mainile noastre nu s-a lipit, intr-adevar, si a fost asa cum citisem, cu consistenta usor uleioasa, fara sa-ti ramana ceva pe maini.

La noi s-a mai lipit de ceva la a doua incercare de joaca. De hainutele lui! L-am pus de data asta in camera lui, cu o folie de protectie foarte mare (un fel de nylon ce se foloseste la zugravit), ce acoperea covorul. L-am lasat pe D. sa se bucure in voie. Iar asta a insemnat, printre altele, sa il arunce cu lopatica prin camera… i-am aratat ca poate construi castele, ca poate decupa diverse forme (inimioare, ursuleti, stelute, etc), l-am pus cu lopatica in galetusa, dar dupa o vreme, tot la aruncat cu el prin aer s-a ajuns. E drept ca si afara ii place sa-l vanture asa*:) happy, sa-si bage manutele prin el si sa le scuture de jur imprejur. Si dupa ce face toate astea, e clar ca farmituri din el sunt peste tot pe folie… si cum pe un copil de 1an si ceva nu-l poti tine prea mult in loc, el incepe sa calce prin nisip, inainte ca tu sa fi apucat sa-l strangi. Asta e neajunsul lui. Nu e o problema prea mare, pana la urma. Trebuie doar sa stii de la-nceput ca va trebui sa schimbi copilasul la finalul activitatii, ca sa nu-l imprastie in toata casa.(mai ales daca esti vreo obsedata de curatenie, ca subsemnata*:) happy) O solutie anti-imprastiat ar putea fi sa-l puneti intr-o tava sau vreo cutie mai mare. Pentru mine solutia salvatoare a fost o cadita de baie, care e suficient de mare sa cuprinda cele 2,5 kg de nisip, lasa loc de joaca si manevrat, si totodata  delimiteaza mai bine suprafata pe care se poate intinde distractia.

 Dar sa trecem la partea mai frumoasa a lucrurilor! Sa va spun ce bucurie i-a adus gramajioara asta de pamant fiului meu. Prima lui reactie a fost neasteptat de intensa! A inceput sa tremure de bucurie! Asa facea in jurul varstei de 1 an cand descoperea ceva nou!*:) happy Tremura usor de dorinta de a pune mana pe obiectul misterios si nou! Cu timpul, s-a linistit (si noi, odata cu el – ne gandeam ca reactioneaza prea puternic si ca poate e ceva in neregula) si foarte rar l-am mai vazut sa faca asta. Pana la nisipul cel magic! A fost foarte fascinat si s-a jucat destul de mult cu el in primele 2-3 zile, dupa care a inceput sa-si mai piarda interesul si sa nu mai ceara zilnic “taptipul”, asa cum ii spune el.*:) happyCum zice mama mea, orice minune tine 3 zile! Se pare ca e valabil pentru orice varsta, more or less. Oricum, un lucru e clar, mare i-a fost bucuria la descoperirea cadoului si eu cred ca am facut o alegere buna, de care nu-mi pare rau. Cred ca peste cateva luni va fi si mai incantat, pe masura ce-si va da seama cate poate face cu el, chiar si fara indrumarea si supravegherea noastra.

La categoria puncte forte sunt trecute si proprietatile terapeutice, pe care le putem confirma noi, adultii! Ne relaxam de fiecare data cand construim castele, facem prajituri sau modelam pesti, caluti de mare si alte animalute marine. Cel mai fain mi se pare ca poti realiza forme perfecte fara sa te chinui sa-i adaugi apa ca sa fie consistenta potrivita pentru construit, cum se intampla cand vrei sa construiesti ceva pe plaja. Constructia facuta e destul de solida si nu se strica la prima atingere. Jucaria asta chiar a avut priza la noi.*:) happy

Nu mai spun ca trecem peste zilele moharate mai usor cu ajutorul lui; macar pentru o perioada, piticul e linistit in timp ce-l framanta, il arunca, il modeleaza dupa bunul plac.

Despre consistenta si textura lui, hm, e asemanator cu nisipul ud, dar mai placut la atingere, mai elastic, dar totodata usor sfarmicios Este non-toxic, fiind format din 98% nisip si 2% polimeri, elemente care ajuta la pastrarea sa in aceeasi forma si textura, fara sa se usuce, fara sa se imprastie (prea tare).

Producatorii mai afirma ca joaca in nisip dezvolta abilitatile motrice ale copiilor, fiind chiar folosit in terapie pentru copiii cu nevoi speciale. Nu in ultimul rand, contribuie la dezvoltarea imaginatiei, pentru ca poate fi folosit in nenumarate moduri. De fiecare data, copilul si chiar adultul descopera o forma noua de joaca, si indraznesc sa spun ca ne stimuleaza sa ne descoperim latura creativa ce este latenta in noi, fiind un bun exercitiu de a ne deconecta si a redescoperi placerea jocului liber.

Daca il recomand? Raspunsul cred ca e evident, chiar daca am ales sa prezint si micile sale neajunsuri care de altfel sunt inevitabile la orice obiect/activitate. Dar mi se pare clar ca balanta inclina in favoarea sa si intr-adevar il plaseaza in topul celor mai atractive jucarii de pe piata la acest moment. Oricand veti alege sa-l daruiti copilului vostru, sunt convinsa ca va fi o sursa de incantare si de momente de neuitat pentru toata familia. Spor la jucat si construit!

2 responses to “Nisip kinetic la 1 an si 8 luni

  1. Ana says:

    Si copii mei au nisip kinetic. Este bun pentru activitati senzoriale si nu numai. Se distreaza la maxim plus un pic de mizerie.

    Liked by 1 person

  2. Da, e o alegere buna de petrecere a timpului. Si D. sta asa linistit in timp ce se joaca cu nisipul! Apa, nisipul, baltile, astea sunt cele mai interesante 🙂

    Like

Leave a Reply

